Veelgestelde vragen
Algemeen
Via de woningzoeker kunt u kijken welke appartementen voldoen aan uw wensen. Als u uw favorieten helder heeft, kunt u uw inschrijving starten via het OSRE Woningdossier.
De afbeeldingen op de website zijn Artist Impressions. Deze zijn bedoeld om u een goede indruk te geven hoe een woning eruit kan zien. De woningen zijn qua afwerking en voorzieningen vergelijkbaar met elkaar. De woningen worden opleverd met een moderne keuken inclusief inbouwapparatuur, afgewerkte badkamer en (seperaat) toilet. De indeling van elke woning ziet u terug op de plattegronden. De (sfeer)plattegronden staan onder de downloads en in de woningzoeker.
U kunt het gebouw en / of de appartementen niet bezoeken tijdens de bouw. U beslist dus met behulp van plattegronden en impressies welke woning u wilt huren. Er wordt gekeken naar mogelijkheden voor een kijkdag voor de sleuteloverdracht.
Naar verwachting wordt The Sphinx in het eerste kwartaal van 2025 opgeleverd.
Bewoners hebben toegang tot de gemeenschappelijke huiskamer met uitgebreide keuken en aansluitend het dakterras op de 7e verdieping. Onderin het gebouw is de parkeergarage aanwezig en de gezamenlijke fietsenberging.
Het Amvest Living & Care Fund
Projectmakelaar Uppmark
MVGM Zorgvastgoed
Het is toegestaan om in de woning te roken, maar het is nadrukkelijk verboden om in de gemeenschappelijke ruimtes te roken.
Seasons The Sphinx is specifiek voor 65+'ers met een behoefte aan zelfstandig wonen en (toekomstige) zorg binnen handbereik.
Samen huren is toegestaan indien een van de bewoners de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt.
Alle vormen van onderverhuur waaronder ook tijdelijke verhuur via bijvoorbeeld AirBNB zijn niet toegestaan. Overtreding hiervan kan leiden tot beëindiging van de huurovereenkomst.
We begrijpen dat u graag uw huisdier mee wilt verhuizen. Dit is toegestaan, mits uw huisdier geen overlast veroorzaakt voor medebewoners.
Toetsing en inkomen
Om een woning te huren dient u de volgende inkomensvoorwaarden als richtlijn aan te houden:
Eén inkomen:
Huur excl. vanaf 1200: 3,5 keer de kale huur
Twee inkomens:
Huur excl. vanaf 1200: 4 keer de kale huur
Loondienst:- U heeft een vast aantoonbaar inkomen.
- Het tweede inkomen kan voor 100% worden meegerekend.
- Vakantietoeslag, eventuele 13e maand en vaste bonussen mogen worden meegerekend.
- Onregelmatigheidstoeslag kan worden meegerekend mits dit een vaste toeslag is die iedere maand terugkomt.
Zelfstandige:
- Als basis voor de berekening van het fictieve bruto inkomen geldt de netto winst voor belasting.
- Gemiddelde inkomen van afgelopen 2 boekjaren (huidige boekjaar moet in lijn zijn met voorgaande jaren).
Gepensioneerd:
- Indien u de pensioengerechtigde leeftijd bereikt heeft, mag het bruto (pensioen)inkomen met 25% verhoogd worden in een toetsing met het minimaal bruto maandinkomen.
Vermogen:
- Voldoet u met uw maandelijks inkomen niet (geheel) aan de gestelde inkomenseis dan mag u 10% per jaar van uw direct toegankelijk vermogen meetellen. Het is aan de verhuurder om te beoordelen of het spaargeld voldoende is om langdurig het tekort aan maandinkomen aan te vullen. Naast eigen vermogen dient er ook altijd een vast inkomen te zijn. Overige bepalingen
Overige bepalingen:
- Een uitkering telt mee als inkomen indien u kunt aantonen op lange termijn structureel aan de inkomenseis te kunnen voldoen. Let op i.v.m. de kortdurende aard wordt het inkomen van een WW-uitkering niet meegenomen in de inkomenstoetsing.
Helaas kunnen garantstellers niet worden geaccepteerd. Het is belangrijk dat u zelf voldoet aan de inkomensnorm.
Het is niet mogelijk om huurtoeslag te ontvangen voor deze woningen.
Inschrijving en toewijzing
De meeste gegevens levert u aan via de app Datakeeper. Welke documenten u aanvullend dient aan te leveren leest u in de algemene huurvoorwaarden.
Een appartement mag door maximaal 2 volwassenen worden bewoond.
Het is toegestaan om een woning te delen als vrienden, collega's of kennissen. De appartementen zijn geschikt voor 2 bewoners. Let wel op de consequenties die dit voor (een van) beide bewoners heeft als het gaat om bepaalde zorgvergoedingen.
U hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er zijn geen bemiddelingskosten. Voor het ondertekenen van de huurovereenkomst ben u geen bedrag verschuldigd. U betaalt pas de eerste huurtermijn + eventuele waarborgsom wanneer de huurovereenkomst is ondertekend. De toekomstig huur zal via automatische incasso afgeschreven worden.
Bij Seasons The Sphinx wordt de woningtoewijzing gedaan op basis van uw voorkeur voor een bepaald(e) woning(type), leeftijd (65+), inkomen en uw zorgvraag. Dit laatste heeft betrekking op het feit dat er een goede mix van bewoners ontstaat binnen de community die ook naar elkaar kunnen omkijken. We streven daarom naar een evenwichtige zorgvraag. Deze verdeling houdt in dat er ongeveer gelijke aantallen woningen beschikbaar moeten zijn voor voorsorteerders, bewoners die al gebruik maken of willen maken van WMO-voorzieningen en bewoners met een zorgindicatie. Door rekening te houden met de verschillende behoeften van deze drie doelgroepen, kan er een diverse en inclusieve woonomgeving worden gecreëerd.
Om op een veilige en betrouwbare manier in aanmerking te kunnen komen voor een woning, worden uw (persoons)gegevens geverifieerd via Datakeeper (onderdeel van de Rabobank). Datakeeper is een applicatie waarmee u dit veilig en gemakkelijk kunt doen. Met Datakeeper kunnen we uw privacy beter waarborgen en bent u zelf in controle over de verstuurde gegevens. Zodra u een optie heeft, kunt u uw inschrijving voltooien met behulp van Datakeeper. U heeft uw DigiD hierbij nodig.
Het gebruik van Datakeeper is voor u gratis, aan dit proces zijn dus geen kosten verbonden.
Het gebruik van Datakeeper is een vereiste in verband met privacygevoelige informatie. Er zullen wel aanvullende bestanden worden gevraagd die u kunt uploaden in het Woningdossier. Ervaart u problemen met Datakeeper? Neem dan gerust contact op met de makelaar.
Op de website: www.datakeeper.nl
De inschrijvingsperiode loopt tot woensdag 18 december om 12 uur 's middags, hierna worden de woningen automatisch verdeeld. U kunt tot maximaal drie werkdagen na het sluiten van de inschrijving nog van ons een bericht ontvangen over de toewijzing. Mocht u na die tijd nog niks hebben vernomen, dan hebben we helaas nog geen woning aan u toegewezen. Heeft u nog geen woning toegewezen gekregen, maar ook geen bericht gekregen dat uw inschrijving is afgekeurd dan staat u reserve. Uw inschrijving blijft dus actief zo lang er nog aanbod is. Houd ook uw ongewenste e-mail goed in de gaten. Het kan voorkomen dat onze e-mails daar terecht komen.
Huren
De huurovereenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en kent een minimale duur van 1 jaar (12 maanden). Daarna is het mogelijk om maandelijks de huurovereenkomst op te zeggen met in achtneming van een opzegtermijn van 1 kalendermaand.
In sommige gevallen vragen we een waarborgsom te betalen voor de ingangsdatum van de huurovereenkomst. De waarborgsom kan gelijk zijn aan één maand huur, behoudens uitzonderlijke gevallen waarin twee maanden borg zal worden gevraagd. De makelaar zal de borg vaststellen na het beoordelen van het dossier en zal u hierover berichten voordat de huurovereenkomst wordt opgemaakt.
Naast de kale huur betaalt u ook servicekosten. De servicekosten vindt u in de woningzoeker en op de prijslijst. Jaarlijks ontvangt u een overzicht met de specificatie van de werkelijk gemaakte kosten. Naast de servicekosten is het mogelijk individuele diensten af te nemen in Seasons The Sphinx. Aanvullende diensten zijn niet bij de huur en servicekosten inbegrepen. Meer informatie over de services leest u op de website van Seasons The Sphinx.
Naast de kale huur en servicekosten dient u rekening te houden met aanvullende kosten voor bijvoorbeeld warmte en koude, elektriciteit, belastingen en verzekeringen.
De leverancier voor koude en warmte is Eteck. Zij zullen een uitgebreide toelichting geven over de werking en het gebruik van het systeem in uw woning. U zult dan ook de leveringsovereenkomst met hen afsluiten en naar verbruik worden aangeslagen, conform de huurovereenkomst. Voor elektra mag u zelf een aanbieder selecteren, deze dient u bij oplevering gecontracteerd te hebben.
Met het ondertekenen van de huurovereenkomst gaat u de huurverplichting aan voor minimaal 1 jaar na de sleuteloverdracht. De exacte opleverdatum is ongeveer 4 weken voor de oplevering bekend en zal dan met u worden gecommuniceerd.
Kwaliteit, afwerking en voorziening
Alle binnenwanden in de appartementen worden behangklaar afgewerkt. Uitgezonderd hierop zijn de wanden in de technische ruimte en berging en de wanden die worden voorzien van tegelwerk, zoals de badkamer en toilet. Behangklaar betekent dat de wanden na licht opschuren direct behangen kan worden. Indien u de wanden wilt sausen dient u de wanden eerst verder te behandelen. Het plafond is voorzien van spuitwerk.
De vloeren van de badkamer en toilet zijn betegeld. Alle overige vloeren worden kaal opgeleverd. De definitieve vloerafwerking van alle overige vloeren dient door de toekomstige huurder aangeschaft en gelegd te worden. We hebben een samenwerking met Huis met Stijl voor het laten leggen van een PVC vloer, vraag hiernaar bij de makelaar.
Het is niet mogelijk om zelf een keuken en badkamer te kiezen. De woningen zijn voorzien van een volledige keuken inclusief inbouwapparatuur zoals vaatwasser, koelkast met vriesvak, combi magnetron/oven en kookplaat. Ook de badkamer is volledig afgewerkt en klaar om te gebruiken vanaf oplevering.
Alle woningen worden gasloos opgeleverd.
Uw woning is voorzien van een rookmelder, deze is aangesloten op de elektriciteit. De parkeergarage is voorzien van een brandmeldinstallatie.
Uw woning is voorzien van verwarming en koeling door middel van een duurzame warmtepomp. De afgifte gebeurt via een laagtemperatuur vloerverwarmingssysteem. Het appartement wordt voorzien van een centrale klokthermostaat in de woonkamer/keuken. De slaapkamer(s) worden voorzien van een thermostaat met de mogelijkheid tot lokale temperatuurinstelling. Regelprincipe is master-slave. Het systeem bepaalt collectief of er verwarmd of gekoeld wordt, dit geschiedt dus automatisch. Het koelen van de woning moet niet gezien worden als een airco. U kunt de temperatuur met maximaal een paar graden verlagen.
Op het dak van de gebouwen zijn enkele zonnepanelen geïnstalleerd die elektriciteit leveren aan de gemeenschappelijke ruimtes. Deze zijn niet bestemd voor het gebruik in de appartementen.
Er zijn 16 parkeerplaatsen beschikbaar voor Seasons appartementen in de parkeergarage van The Sphinx. De huur hiervan bedraagt 180 euro per maand + 20 euro servicekosten. Indien u een parkeerplaats zou willen huren kunt u dit aangeven bij uw inschrijving.
In de parkeergarage is een scootmobielruimte aanwezig voor het stallen en laden van uw scootmobiel. Er zijn 9 laadpunten.
Er is een gemeenschappelijke fietsenstalling aanwezig in de parkeergarage. U kunt hier uw fiets plaatsen. Het opladen van de accu van een elektrische fiets dient u in uw eigen woning te doen.
Elke woning is voorzien van een individuele berging in de woning. Daar kunt u uw wasmachine en droger aansluiten.
Afvalverwerking is een verantwoordelijkheid van de gemeente Amsterdam. Er staan afvalcontainers in de openbare ruimte.
Er wordt een CAI en glasvezel aansluitpunt aangebracht tot in de meterkast. U dient zelf een abonnement af te sluiten bij een van de aanbieders.
Boren in de muur is beperkt toegestaan voor het ophangen van schilderijen, plankjes etc. Houd rekening met leidingen in de muur. Gebruik een leidingzoeker om de plek van de leidingen vast te stellen. Boren in tegels in de badkamer en het toilet, is niet toegestaan. Gaatjes vult u bij vertrek weer netjes in de kleur van de muur. Tip: Gebruik voor het ophangen van bijvoorbeeld schilderijen een ophangrails. Door het gebruik hiervan hoeft er minder vaak geboord te worden in de muur. Ook zijn er dubbelzijdige tapes verkrijgbaar waar u lichte dingen mee op kunt hangen.
Er is 1 parkeerplaats, nummer 157, voorzien van een laadpaal.
Ja, vanuit de entree aan de Batteryparkstraat zijn er twee liften.
De buitenkozijnen en de puien zijn in de oost-, west- en zuidgevels voorzien van elektrisch bedienbare buitenzonwering.
Net uw sleutel gekregen? Dan wilt u natuurlijk van uw huis een thuis maken door te klussen. Denk aan sausen van wanden en het ophangen van schilderiien en dergelijke. In de meeste gevallen kunt u gewoon aan de slag, maar als u aanpassingen doet die (bij einde huurovereenkomst) niet eenvoudig ongedaan gemaakt kunnen worden en/of de verhuurbaarheid van u woning kunnen beïnvloeden, dient u vooraf toestemming te vragen aan de vastgoedmanager. Indien u twijfelt, kunt u altijd even bellen.
Elke woning is voorzien van een balkon of dakterras.
Op de 7e verdieping is een gezamenlijk dakterras aanwezig, deze is bereikbaar via de gemeenschappelijke huiskamer. U bent hier van harte welkom als bewoner.
Uw woning is voorzien van een digitaal sleutelsystem, Iloq. Een uitleg hierover krijgt u bij de sleuteloverdracht.
Het gastenhuis
U kunt zich aanmelden voor een woning in Het Gastenhuis via deze link.
Als u vanuit een Seasons appartement wilt verhuizen naar een appartement in Het Gastenhuis, dan kunt u hierover contact opnemen met de community manager van Seasons The Sphinx. De community manager kan helpen bij het proces, maar u kunt ook direct contact opnemen met Het Gastenhuis om u aan te melden.
Nee, deze zijn uitsluitend voor de bewoners van Het Gastenhuis. Mogelijk zal er in samenspraak tussen Het Gastenhuis en de community manager van Seasons events georganiseerd worden. U wordt hier dan voor uitgenodigd.
Het Gastenhuis biedt liefdevolle zorg aan mensen met dementie, met een Wlz-indicatie zorgprofiel 4 of 5, en recht op 24 uurs-zorg. In Het Gastenhuis leven bewoners ‘zo thuis als mogelijk’ en zijn de deuren altijd open. Zo kunnen bewoners altijd naar buiten voor een bezoek, boodschap of ommetje. Bezoekers zijn van harte welkom en kunnen op elk gewenst moment komen en gaan. Door de kleinschalige opzet kan de zorg worden geboden die aansluit op ieders individuele persoonlijkheden en behoeften.
Wanneer een bewoner in aanmerking komt voor een studio in Het Gastenhuis, zal in nauw overleg met het Gastenhuis worden gekeken naar de mogelijkheden.
De community manager zal hierover nauw contact houden met de locatiemanager van het Gastenhuis. Zij zullen de behoefte vanuit Het Gastenhuis met elkaar afstemmen zodat er een vaste vrijwilligersgroep ontstaat.
De community, de communitymanager
en de huismeester
De keuze om binnen de community van Seasons The Sphinx te gaan wonen betekent dat we u faciliteren in het programmeren en organiseren van events met elkaar. Denk hierbij aan kooksessies, tuinieren, bewegen, etc. Maar ook dat u naar elkaar om kijkt en bereid bent om iets voor uw medebewoners te doen, zoals een boodschap of samen kopje koffie drinken. Dit alles op basis van wederkerigheid.
Er is een community manager aanwezig die veelal werkt vanuit de gemeenschappelijke huiskamer op de 7e verdieping. De community manager zal 20 uur per week, verdeeld over een aantal dagen, aanwezig zijn. De definitieve werkdagen en tijden worden op een later moment gedeeld met alle bewoners.
De community manager is het eerste aanspreekpunt voor bewoners als het gaat om het organiseren van activiteiten, bewonersinitiatieven, het gebruik van de huiskamer, vrijwilligerswerk bij Het Gastenhuis, in contact komen met andere bewoners en bijvoorbeeld ook begeleiding bij het gebruik van de bewonersapp.
Er is een huismeester aanwezig. Hij zal 8 uur per week aanwezig zijn, verdeeld over de werkdagen. De huismeester is uw 1e aanspreekpunt als het gaat om onderwerpen van technische aard in de algemene ruimtes. Maar ook wanneer een kleine technische handeling, bijvoorbeeld het verwisselen van een lamp of het vervangen van een batterij van de rookmelder in uw woning, die u wellicht zelf lastig vind. Is het binnen 2 minuten op te lossen, dan kan de huismeester u helpen. Daarnaast ontvangt de huismeester de verschillende onderhoudspartijen op locatie en bewaakt hij dat het netjes blijft in en rond het gebouw.
Services en diensten
Bij Seasons gaat het verder dan alleen wonen; we bieden een scala aan optionele services die zijn samengesteld om aan specifieke behoeften te voldoen. Kies uit diensten zoals huishoudelijke hulp, maaltijdenservice en was- en / of strijkservice. Bovendien kunnen bewoners profiteren van extra voorzieningen en de mogelijkheid om de gezamenlijke ruimte exclusief af te huren.
Middels Seasons app blijft u op de hoogte van alles wat er speelt bij Seasons The Sphinx, komt u makkelijk in contact met andere bewoners, dienstverleners en de community manager. Zo heeft u alle relevante informatie op één plek.
Als bewoner bent u uiteraard zelf verantwoordelijk voor de schoonmaak van uw eigen appartement. Het is immers uw eigen plek. Mocht u willen, dan kunt u de schoonmaak uitbesteden bij onze partner Zizo. Een schoon en fris thuis, dat is wat Zizo met haar thuismakers bij u kan realiseren. U kiest zelf of u iedere week of bijvoorbeeld om de week een thuismaker wilt. Ook de duur bepaalt u zelf. U kan de thuismaker inzetten voor de meest voorkomende schoonmaakwerkzaamheden. Zizo werkt met duurzame en/of ergonomische schoonmaakmiddelen.
Neem contact op met de Zizo-coördinator via 088 002 5552 of service@zizo.nl of kijk alvast op www.zizo.nl wat u kan verwachten.Tzorg is een landelijke zorgorganisatie die met thuishulpen en begeleiders ondersteuning biedt via de Wmo. Zij zorgen, samen met u, voor een aangenaam thuis. Om daarvoor in aanmerking te komen is een zogenoemde Wmo-indicatie van de gemeente vereist. De zorgcoördinator van Tzorg kan u daarbij op weg helpen. Na uw goedgekeurde indicatie-aanvraag bekijkt u met de zorgcoördinator wat in uw situatie nodig is.